2019-04-18
 10:03:23

Det blir inte alltid som man tänkt...


Planerade att softa i solen på balkongen igår och sen ta dendär dagliga lilla promenaden 🙏🏻...
Men kände rätt snabbt att så skulle det inte bli...😬
Är det nåt jag hatar är det att jag inte ens bestämmer över min egen kropp, när smärtan slår till 🥊

Har både på tisdagen och onsdagen försökt få tag i "min" sjukgymnast för att boka en ny tid med henne...men lyckas inte....🙄
Tog mej så i kragen och tänkte att "nu jävlar" ringer jag VC ....
Men där fick jag milt sagt "tji"...för efter div "nummerval" fick jag till svar av en metallröst att tom tfn-kön va full 🤐
Det är då jag bryter ihop....när jag äntligen söker hjälp och på långa vägar inte ens kommer i närheten av att få hjälp ....
Efter ett litet "klagsms" till en kompis ringer hon upp...och jag börjar gråta 😬...hör inte riktigt till min vardag att gråta inför andra....å det va inte sista gången för idag....
Hon tycker att jag borde åka till akuten...det är nåt jag inte tycker man gör förräns man typ tappat en kroppsdel  🙈
Men tänkte att jag ringer 1177 och hör vad dom tycker...😬
Hade där turen att få prata med en ytterst trevlig å vänligt förstående person ...sååå där kom gråt nr 2 🙈
Hon tyckte absolut att jag hade ett "giltigt skäl" och uppfyllde "kriterierna" för att kvala in till akuten 😇🙏🏻
Det är lite det jag måste höra för att verkligen åka in....det va åxå det det första jag sa  där inne ...
"Bara så du vet är det 1177 som sagt att jag skulle komma hit "
(null)

😁
Tycker det är så jävla drygt att va ett "offer" att vara hjälplös....
Men nu va jag iaf på plats, fick lämna både blodprov och urinprov ...ultraljud på urinblåsan ...
Såklart va det knökfullt på just ortopeden, men tycker ändå jag fick hjälp rätt fort...redan efter en timme hade jag fått smärtstillande muskulärt minns inget namn 🙈....
Och efter x antal timmar fick jag träffa en väldigt trevlig lyssnande förstående läkare....gråtattack nr 3 🙌🏻....
Som tur va tyckte han att jag gjort helt rätt som åkt till akuten...😅
Han kände o klämde frågade å böjde å pratade å berättade....till min fördel är att min smärta kommer och går...och att dessa attacker blir som ett skov...att det med stor säkerhet inte är från disken som alla andra (3st) trott...utan han tror på 

Lumbago Ischias – vad menas med uttrycket?

Det finns flera olika typer av smärta som kan drabba oss i ländryggen, och "Lumbago" är ett samlingsnamn, som skulle kunna översättas till "ont i ryggen", och då
specifikt i ländryggen. Så termen Lumbago kan sägas beskriva "vanligt ryggont".

Vad beror ischias på?

Ovanstående är symtom på ischias. Men ischias är i sig inte en diagnos utan i sin tur ett symtom på en annan skada, som påverkar ischiasnerven. Lumbago ischias kan uppstå av flera anledningar:

  • Buktande disk. Innebär att en av ryggradens diskar har skadats eller deformerats så att den buktar ut mellan kotorna. Om den skapar ett tryck mot en spinalnerv kan det orsaka ischias.
  • Diskbråck. Disken fungerar som en stötdämpande kudde mellan kotorna. Om vätskan skulle läcka ut i ryggmärgskanalen kan det uppstå en inflammation runt nervrötterna och på så sätt framkalla ischias.
  • Spinal stenos och artros. Förändringar i ryggraden kan påverka spiralnerverna och därmed orsaka ischias.
  • Piriformissyndrom. Ischiasnerven och piriformismuskeln ligger intill varandra. Vid muskelanspänningar eller kramp kan ischias utlösas..
Sååå nu är det det vi "tror på" och jag fick med mitt "piriformissyndrom" 😅 som jag googlade redan i början.... och bara den starkaste smärtan avtagit blir det att ta tag i sjukgymnastiken igen....
Smärtan skall botas med morfin och alvedon...det brukar sällan/inte hända att läkare på akuten skriver ut morfin men nu fick jag tack och lov det och hoppet på detta är stort🙏🏻
(null)

Torsdag idag...pillren intagna...hoppet stort 
😇
🙏🏻


Anette
PUBLICERAT: 2019-04-18, 22:24:06

Fy så jobbigt med smärta! Hur stor påverkan han mental stress på allt detta tro... 🤔😔
Hoppas du får bra hjälp nu..... kram 🤗

Svar: Det har sin inverkan det med 😬
Lillis sundelin


Ulrica
PUBLICERAT: 2019-04-18, 22:28:37

❤❤❤



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: